
Płyty ażurowe JOMB beton, do budowy dróg, parkingów i nawierzchni
Betonowe płyty ażurowe JOMB
Płyty JOMB (lub płyty YOMB, a także znane jako płyty jumbo) to prefabrykowane płyty betonowe stosowane w infrastrukturze drogowej. Płyty te są płytami ażurowymi tzn. posiadają otwory przelotowe w osi pionowej co umożliwia m.in. przesączanie się wody przez powierzchnię która jest z nich zbudowana. Płyty te są dobrym wyborem w projektach wymagających trwałych biologicznie czynnych nawierzchni, takich jak drogi tymczasowe, place manewrowe czy parkingi.
Cechy wyrobu
- Stabilne wymiary
- Szybki montaż
- Odporność na obciążenia do 40 t
- Odporność na ścieranie , uderzenia i warunki atmosferyczne
- Współczynnik nasiąkliwości < 5 %
Zastosowanie
Betonowe płyty JOMB nazywane również YOMB JUMBO IOMB można stosować jako element nawierzchniowe w budownictwie drogowym, a w szczególności przy budowie:
- Dróg tymczasowych
- Placów manewrowych i parkingów
- Wzmocnienia podłoża
- Zabezpieczenia skarp i nasypów
- Górskich dróg dojazdowych
Właściwości
Wytrzymałość potencjalna na zginanie: Klasa 3 (U)
Reakcja na ogień: Euroklasa A1
Wymiary: 100x75x12,5 cm
Waga: ok 85-90 kg
Klasa wytrzymałości C 25/30 lub wyższa
Zbrojenie pojedynczą lub podwójną siatką
Powierzchnia: 0,75 m^2
Ilość na palecie: 8szt/paleta
Wyrób dopuszczony do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie CE.
Dokument odniesienia: PN-EN 1339:2005 + AC:2007 Betonowe płyty brukowe. Wymagania i metody badań
Wykonanie nawierzchni
Płyty drogowe należy układać w następujący sposób:
- Grunt powinien spełniać wymagania grupy nośności gruntu G1. Jeżeli grunt nie spełnia takich parametrów należy go przystosować do w/w wymagań.
- Należy wykonać podbudowę zgodnie z założonymi obciążeniami uwzględniając parametry gruntu. Zaleca się wykonanie podbudowy z warstwy kruszywa 0/32 o grubości min 20 cm.
- Powierzchnię podbudowy należy pokryć niezagęszczoną warstwą wyrównawcza z piasku lub podsypki cementowo-piaskowej o grubości min 3 cm.
- Płyty należy układać w sposób zapewniający przyleganie całej powierzchni kładzenia płyty do warstwy wyrównawczej. Należy pamiętać o konieczności zastosowania pionowych szczelin dylatacyjnych pomiędzy płytami o grubości 1-1,5 cm.
- Po ułożeniu płyt należy wypełnić szczeliny dylatacyjne zamułką 0/8 oraz piaskiem.
Transport i magazynowanie
Płyty należy składować na utwardzonych nawierzchniach:
- o nachyleniu do 1 %
- maksymalnie do 2 palet w stosie
- do 8 płyt jomb na palecie
Płyty należy podnosić pojedynczo za pomocą:
- zawiesi 2 hakowych za pręty zatopione w betonie
- zaciskowych chwytaków do płyt jomb